واحد بهداشت محیط و حرفه ای
مسئول واحد بهداشت محیط و حرفه ای
|
|
مدرک تحصیلی
|
کارشناس ارشد مهندسی بهداشت محیط
|
فارغ التحصیل:
|
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان در مقطع کارشناسی مهندسی بهداشت محیط
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی بهداشت محیط
|
سوابق اجرایی :
1- مسئول واحد بهداشت محیط و حرفه ای از سال 1386 تاکنون
2- دبیر کمیته زیباسازی از سال 1386 تا 1390
3- عضو شورای اداری از سال 1388 تا 1390
4- دبیر کمیته حفاظت و بهداشت کار از سال 1386 تا 1390 ( در حال حاضر عضو کمیته)
5- دبیر کمیته بهداشت محیط از سال 1386 تاکنون
6- عضو کمیته کنترل عفونت از سال 1386 تاکنون
7- عضو کمیته تغذیه از سال 1386 تاکنون
8- عضو کمیته مدیریت بحران از سال 1390 تاکنون
9- مسئول مدیریت پسماند بیمارستان از سال 1391 تاکنون
سوابق آموزشی:
1- تدریس در زمینه بهداشت محیط
2- تدریس در زمینه مدیریت پسماند
سوابق علمی :
طرح های پژوهشی :
1-بررسی کارایی فرآیند نانوفتوکاتالیستی UV/MWCNT/TiO2 در حذف تتراسایکلین از محلول های آبی
2-بهینه سازی و مدل سازی فرایند تجزیه بنزوتریازول با نانوفوتوکاتالیست هتروژنیک (MPAC@TiO2/UV) در حضور پروکسی مونوسولفات با روش سطح پاسخ
مقالات :
1-Enhanced photocatalytic degradation of tetracycline and real pharmaceutical wastewater using MWCNT/TiO2 nano-composite
2-Ultrasonically induced ZnO–biosilica nanocomposite for degradation of a textile dye in aqueous phase
3- A noval combination of oxidative degradation for benzotriazole removal using Tio2 loaded on Fe2 fe3@c as an efficient activator of peroxymonosulfate
4-بررسی مدیریت پسماندهای بیمارستانی شهر دزفول در سال 94-1393،مطالعه موردی مرکز آموزشی درمانی دکتر گنجویان
پرسنل واحد بهداشت محیط و حرفه ای:
ردیف
|
نام ونام خانوادگی
|
سمت
|
تحصیلات
|
پست الکترونیک
|
1
|
حجت اله رمضانی مطلق
|
مسئول بهداشت محیط و حرفه ای
|
کارشناس ارشد مهندسی بهداشت محیط
|
ramezani.hojat95@gmail.com
|
2
|
افسانه محمدی
|
کارشناس بهداشت محیط
|
کارشناس رشته مهندسی بهداشت محیط
|
af.mohamadi916@gmail.com
|
3
|
فائقه دفتری
|
کارشناس بهداشت حرفه ای
|
کارشناس رشته مهندسی بهداشت حرفه ای
|
Faegheh Daftari@ gmail.com
|
پست الکترونیک واحد بهداشت محیط behdashtemohit95@gmail.com
در حال حاضر 5 واحد به طور مستقیم زیر نظر واحد بهداشت محیط و حرفه ای ( پیشگیری و بهداشت) از نظر اعتبار بخشی بیمارستانها اداره می شود.
1- واحد بهداشت محیط
2- واحد بهداشت حرفه ای
3- واحد مدیریت پسماند
4- واحد رختشویخانه
5- واحد معاینات شغلی
شرح وظایف واحد بهداشت محیط و حرفه ای :
الف :شرح وظایف کارشناس بهداشت محیط مستقر در بیمارستان
1- جمعآوری ، تنظیم ، طبقه بندی و تجزیه وتحلیل اطلاعات و آمارهای موردنیاز بهداشت محیط قسمتهای مختلف بیمارستان .
2- شناخت ،دسته بندی و تعیین اولویت ها و نیازهای بهداشت محیطی بیمارستان .
3- مطالعه و تحقیق در زمینه مسائل بهداشت محیط بیمارستان .
4- انتخاب و پیشنهاد روشهای جدید کاربردی در جهت برنامه ریزی و ارتقاء کمی و کیفی وضعیت بهداشت محیط بیمارستان .
5- اجرا و پیگیری و نظارت براعمال مفاد آئین نامه ها ضوابط واستانداردها ،بخشنامه ها و دستورالعمل های ابلاغ شده درحیطه وظایف .
6- تشکیل و شرکت در جلسات وکمیته های علمی ، تخصصی،اجرایی بهداشت محیط و کنترل عفونت های بیمارستانی و پیگیری مصوبات آن در حیطه وظایف .
7- انجام بازدید و نظارت مستمر و روزانه برابر مقررات برحسب ضرورت از اطاقهای عمل و زایمان ـ بخشها ـ تأسیسات آب و فاضلاب و آشپزخانه ـ انبار و سردخانه مواد غذایی و مرکز سترون سازی ـ سرویسهای بهداشتی و رختشویخانه .
8- نظارت فنی و بهداشتی مستمر بر نحوه كار آشپزخانه شامل :
( شرایط بهداشت محیطی آشپزخانه ، وضعیت سردخانه ، انبار نگهداری موادغذایی ، سرویسهای بهداشتی ، بهداشت فردی پرسنل بخش ، اطاق استراحت پرسنل بخش ، شستشو و ضدعفونی ظروف ، شستشو و ضدعفونی سبزیجات خام مورد استفاده ، وضعیت بهداشتی موادغذایی آماده طبخ وسایل و ظروف مورد استفاده و . . . . )
9- نظارت و هماهنگی لازم در زنجیره تهیه ، طبخ و توزیع موادغذایی با همكاری كارشناس تغذیه بمنظور اطمینان از سلامت توزیع و مصرف غذا
10- نظارت و کنترل بر امر تفکیک ،جمعآوری ، حمل و دفع مواد زائد جامد .
11- برنامه ریزی نظارت و پیگیری اجرای برنامه های کنترل منابع آلوده کننده هوا و سروصدا و بهره برداری مناسب از سیستم گرمایش و سرمایش (تهویه) بیمارستان .
12- نظارت و مداخله در تهیه و كاربرد مواد گندزدا، ضدعفونی کننده وپاك كننده بیمارستان
13- نظارت و پیگیری برنامه های مستمر گندزدایی و شستشوی قسمتهای مختلف بیمارستان برابر ضوابط و دستورالعمل های ابلاغی.
14- کلرسنجی آب و نمونه برداری به منظور کنترل آلودگی از قسمتهای مختلف بیمارستان از قبیل : آب ـ فاضلاب.
15- پیگیری رفع نواقص بهداشت محیطی از طریق مسئولین قسمتهای ذیربط.
16- نظارت بر شرایط بهداشت حرفه ای و ایمنی کلیه قسمتهای بیمارستان .
17- برنامه ریزی و نظارت و پیگیری بهسازی محیط بیمارستان .
18- برنامه ریزی درجهت مبارزه با حشرات و جوندگان .
19- برنامه ریزی نظارت و پیگیری گندزدایی ـ سم پاشی قسمتهای مختلف بیمارستان با در نظر گرفتن ضوابط بهداشتی و زیست محیطی.
20- نظارت بر امر کنترل سلامت کارکنان ( اخذ کارت بهداشتی و ضبط نتایج در پرونده بهداشتی افراد ) قسمت آشپزخانه ـ آبدارخانه ـ رختشویخانه .
21- پیگیری انجام آزمایشات و معاینات کارکنان بطور کلی وخصوصاً در معرض عوامل زیان آور از جمله : پرتوکاران و رفع نواقص ایمنی و حفاظتی بخش پرتوپزشکی با كمك مسئول فیزیك بهداشت ذیربط.
22- تهیه گزارش مشکلات بهداشت محیطی به عنوان مسئولین ذیربط بیمارستان و انعکاس آن از طریق مسئولین مذکور به مراجع بالاتر.
23- مشارکت در برنامه ریزی و اجرای برنامه های آموزشی بهداشت برای کارکنان ـ بیماران ـ مراجعین و کارآموزان .
24- نظارت و کنترل و ییگیری مسائل بهداشت محیط محدوده اطراف بیمارستان با هماهنگی مرکز بهداشت منطقه .
25- ثبت فعالیتها و تنظیم گزارش ماهانه از اقدامات و اصلاحات انجام شده در رفع مشکلات بهداشتی .
26- انجام امور محوله در شرایط خاص مانند كنترل همه گیری و نیز مقابله با بحران و بلایا
27- فرهنگ سازی و جلوگیری از استعمال دخانیات در فضاهای بسته و عمومی بیمارستان
28- انجام سایر امور محوله از طریق مسئولین ذیربط
ب :شرح وظایف کارشناس بهداشت حرفه اي در بیمارستان
١- آشنا نمودن مدیران ، اعضاء کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار و کارکنان با جایگاه بهداشت حرفه ای در بیمارستان و موارد مرتبط با سلامتی کارکنان
-2-تشکیل کمیته حفاظت فنی و بهداشت کارو طرح مسائل و مشکلات حفاظت و بهداشتی در جلسات کمیته و ارائه پیشنهادات لازم به مدیر بیمارستان جهت رفع نواقص و سالم سازي محیط کار
3- ارسال صورتجلسات کمیته به مرکز بهداشت مربوطه بر اساس فرم پیشنهادي به روش بررسی تصمیمات جلسه قبلی و سپس اتخاذ تصمیمات جدید و مشخص نمودن مسئول پیگیري
4- شناسائی شغلهاي موجود و تعداد پرسنل هر شغل بر اساس تماس با عوامل زیان آور محیط کار و ارائه راه حلهاي متناسب جهت کنترل و ارائه پیش نویس دستورالعملهاي لازم جهت انجام کار سالم و بهداشتی به منظور پیشگیري از ایجاد عوارض و بیماریهاي ناشی از عوامل فیزیکی – شیمیائی – ارگونومیکی ، بیولوژیکی و روانی محیط کار
5- برنامه ریزي و پیگیري جهت اندازه گیري عوامل زیان آور محیط کار و اقدامات کنترلی
6- بررسی و بازدید بهداشتی طبق برنامه زمانبندي شده از تسهیلات بهداشتی و تاسیسات و اعلام کلیه ایرادات و نواقص حفاظتی و بهداشتی و پیشنهادات لازم جهت رفع انها.
7- توجیه و آشنا سازي شاغلین نسبت به رعایت مقررات و موازین بهداشتی و حفاظتی در محیط کار
8-همکاري با مسئولان در تهیه دستور العملهاي لازم براي انجام کار مطمئن ، سالم و بدون خطر و همچنین استفاده صحیح از لوازم و تجهیزات بهداشتی و حفاظتی در محیط کار و متناسب بودن لوازم با نوع کار.
9- پیشنهاد به مدیر بیمارستان جهت تشویق شاغلینی که در امر حفاظت فنی و بهداشت کار علاقه و جدیت دارند.
10- پیگیري لازم در انجام معاینات قبل از استخدام و ادواري به منظور پیشگیري از ابتلاء شاغلین به بیماریهاي ناشی از کار و ارائه نتایج حاصله به مراکز بهداشت مربوطه .
11- تهیه پیش نویس دستور العمل جهت انجام معاینات کارگري ( قبل از استخدام و دوره أي (براي شغلهاي موجود و تهیه جدول آزمایشات روتین و اختصاصی شغلهاي موجود با همکاري پزشک متخصص طب کار و یا پزشک عمومی واجد شرایط
12- اعلام موارد مشکوك بیماریهاي حرفه أي به مدیر بیمارستان و همکاري در تعیین شغل مناسب براي شاغلینی که به تشخیص شوراي پزشکی به بیماریهاي حرفه أي مبتلا شده و یا در معرض ابتلاءآنها قرار دارند
13-ثبت آمار حوادث و بیماریهاي ناشی از کار شاغلین و تجزیه و تحلیل موارد و ارایه درکمیته ایمنی و بهداشت کار
14- نظارت بر تهیه و استفاده صحیح از وسایل حفاظت فردي متناسب و همچنین نصب پوسترهاي آموزشی بهداشتی و حفاظتی در محیط کار .
15-کلیه اقدامات در زمینه سالمسازي محیط کار ( تهویه مناسب - مبارزه با حشرات و جوندگان موذي ، تامین آب بهداشتی سالم ، نظارت بر جمع آوري صحیح و دفع بهداشتی زباله و فاضلاب)
16- بررسی خلاصه نتایج معاینات سالیانه و مشخص نمودن رابطه معنی دار بین نتایج معاینات و عوامل موجود محیط کار به تفکیک شغل و بیماریهاي ایجاد شده
17- شرکت در دوره هاي بازآموزي و گردهمائیهاي مربوطه در جهت افزایش اطلاعات علمی در زمینه بهداشت حرفه أي
18- آموزش شاغلین در نحوه کاربرد وسائل آتش نشانی و اطفاي حریق
19- بازدید مستمر از سیستمهاي حفاظتی موجود در بیمارستان از قبیل سیستم اطفاء حریق ، دربهاي خروج اضطراري ، پلکان ، نرده ها و غیره
20-آشنائی با الزامات و مقررات استاندارد مرتبط با بهداشت حرفه اي و محیط زیست ازجملهOHSAS ،ASSESMENT RISK، HSE و ..
21-تهیه لیست ایمنی مواد شیمیائی اعم از مواد اولیه – بینابینی و تولیدي (MSDS)
22- تهیه خط مشی ایمنی و بهداشت حرفه اي در بیمارستان بصورت مدون
|