« بهداشت محیط و حرفه ای »
مسئول واحد : حجت اله رمضانی مطلق
تحصیلات: کارشناسی ارشد مهندسی بهداشت محیط
سوابق اجرایی:
-مسئول واحد بهداشت محیط و حرفه ای از سال 1385 تاکنون
-دبیر کمیته زیباسازی از سال 1386 تا 1390
-عضو شورای اداری از سال 1388 تا 1390
-دبیر کمیته حفاظت و بهداشت کار از سال 1386 تا 1390
-دبیر کمیته بهداشت محیط از سال 1386 تاکنون
-مسئول مدیریت پسماند بیمارستان از سال 1391 تاکنون
شماره تماس:
بیمارستان 49-06142422040
بهداشت محیط » 309
بهداشت حرفه ای » 453
زیرمجموعه واحد بهداشت:
واحد بهداشت محیط ، بهداشت حرفه ای ، مدیریت پسماند ، رختشویخانه و معاینات شغلی
شرح وظایف:
الف) شرح وظایف کارشناس بهداشت محیط مستقر در بیمارستان:
-جمعآوری ، تنظیم ، طبقه بندی و تجزیه وتحلیل اطلاعات و آمارهای موردنیاز بهداشت محیط قسمتهای مختلف بیمارستان
-شناخت ،دسته بندی و تعیین اولویت ها و نیازهای بهداشت محیطی بیمارستان
-انتخاب و پیشنهاد روشهای جدید کاربردی در جهت برنامه ریزی و ارتقاء کمی و کیفی وضعیت بهداشت محیط بیمارستان
-اجرا و پیگیری و نظارت براعمال مفاد آئین نامه ها ضوابط واستانداردها ،بخشنامه ها و دستورالعمل های ابلاغ شده درحیطه وظایف
-تشکیل و شرکت در جلسات وکمیته های علمی ، تخصصی،اجرایی بهداشت محیط و کنترل عفونت های بیمارستانی و پیگیری مصوبات آن در حیطه وظایف
-انجام بازدید و نظارت مستمر و روزانه برابر مقررات برحسب ضرورت از اطاقهای عمل و زایمان ـ بخشها ـ تأسیسات آب و فاضلاب و آشپزخانه ـ انبار و سردخانه مواد غذایی و مرکز سترون سازی ـ سرویسهای بهداشتی و رختشویخانه
-نظارت فنی و بهداشتی مستمر بر نحوه کار آشپزخانه شامل :
شرایط بهداشت محیطی آشپزخانه ، وضعیت سردخانه ، انبار نگهداری موادغذایی ، سرویسهای بهداشتی ، بهداشت فردی پرسنل بخش ، اطاق استراحت پرسنل بخش ، شستشو و ضدعفونی ظروف ، شستشو و ضدعفونی سبزیجات خام مورد استفاده ، وضعیت بهداشتی موادغذایی آماده طبخ وسایل و ظروف مورد استفاده و . . .
-نظارت و هماهنگی لازم در زنجیره تهیه ، طبخ و توزیع موادغذایی با همکاری کارشناس تغذیه بمنظور اطمینان از سلامت توزیع و مصرف غذا
-نظارت و کنترل بر امر تفکیک ،جمعآوری ، حمل و دفع مواد زائد جامد .
-برنامه ریزی نظارت و پیگیری اجرای برنامه های کنترل منابع آلوده کننده هوا و سروصدا و بهره برداری مناسب از سیستم گرمایش و سرمایش (تهویه) بیمارستان .
-نظارت و مداخله در تهیه و کاربرد مواد گندزدا، ضدعفونی کننده وپاک کننده بیمارستان
-نظارت و پیگیری برنامه های مستمر گندزدایی و شستشوی قسمتهای مختلف بیمارستان برابر ضوابط و دستورالعمل های ابلاغی.
-کلرسنجی آب و نمونه برداری به منظور کنترل آلودگی از قسمتهای مختلف بیمارستان از قبیل : آب ـ فاضلاب.
-پیگیری رفع نواقص بهداشت محیطی از طریق مسئولین قسمتهای ذیربط.
-نظارت بر شرایط بهداشت حرفه ای و ایمنی کلیه قسمتهای بیمارستان .
-برنامه ریزی و نظارت و پیگیری بهسازی محیط بیمارستان .
-برنامه ریزی و نظارت درجهت کنترل و مبارزه با حشرات و جوندگان موذی .
-برنامه ریزی نظارت و پیگیری گندزدایی ـ سم پاشی قسمتهای مختلف بیمارستان با در نظر گرفتن ضوابط بهداشتی و زیست محیطی.
-نظارت بر امر کنترل سلامت کارکنان ( اخذ کارت بهداشتی و ضبط نتایج در پرونده بهداشتی افراد ) قسمت آشپزخانه ـ آبدارخانه ـ رختشویخانه .
-پیگیری انجام آزمایشات و معاینات کارکنان بطور کلی وخصوصاً در معرض عوامل زیان آور از جمله : پرتوکاران و رفع نواقص ایمنی و حفاظتی بخش پرتوپزشکی با کمک مسئول فیزیک بهداشت ذیربط.
-تهیه گزارش مشکلات بهداشت محیطی به عنوان مسئولین ذیربط بیمارستان و انعکاس آن از طریق مسئولین مذکور به مراجع بالاتر.
-مشارکت در برنامه ریزی و اجرای برنامه های آموزشی بهداشت برای کارکنان ـ بیماران ـ مراجعین و کارآموزان .
-نظارت و کنترل و ییگیری مسائل بهداشت محیط محدوده اطراف بیمارستان با هماهنگی مرکز بهداشت منطقه .
-ثبت فعالیتها و تنظیم گزارش ماهانه از اقدامات و اصلاحات انجام شده در رفع مشکلات بهداشتی .
-انجام امور محوله در شرایط خاص مانند کنترل همه گیری و نیز مقابله با بحران و بلایا
-فرهنگ سازی و جلوگیری از استعمال دخانیات در فضاهای بسته و عمومی بیمارستان
ب) شرح وظایف کارشناس بهداشت حرفه ای در بیمارستان
- آشنا نمودن مدیران ، اعضاء کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار و کارکنان با جایگاه بهداشت حرفه ای در بیمارستان و موارد مرتبط با سلامتی کارکنان
-تشکیل کمیته حفاظت فنی و بهداشت کارو طرح مسائل و مشکلات حفاظت و بهداشتی در جلسات کمیته و ارائه پیشنهادات لازم به مدیر بیمارستان جهت رفع نواقص و سالم سازی محیط کار
- ارسال صورتجلسات کمیته به مرکز بهداشت مربوطه بر اساس فرم پیشنهادی به روش بررسی تصمیمات جلسه قبلی و سپس اتخاذ تصمیمات جدید و مشخص نمودن مسئول پیگیری
-شناسائی شغلهای موجود و تعداد پرسنل هر شغل بر اساس تماس با عوامل زیان آور محیط کار و ارائه راه حلهای متناسب جهت کنترل و ارائه پیش نویس دستورالعملهای لازم جهت انجام کار سالم و بهداشتی به منظور پیشگیری از ایجاد عوارض و بیماریهای ناشی از عوامل فیزیکی ، شیمیایی ، ارگونومیکی ، بیولوژیکی و روانی محیط کار
-برنامه ریزی و پیگیری جهت اندازه گیری عوامل زیان آور محیط کار و اقدامات کنترلی
-بررسی و بازدید بهداشتی طبق برنامه زمانبندی شده از تسهیلات بهداشتی و تاسیسات و اعلام کلیه ایرادات و نواقص حفاظتی و بهداشتی و پیشنهادات لازم جهت رفع انها
- همکاری با مسئولان در تهیه دستور العملهای لازم برای انجام کار مطمئن ، سالم و بدون خطر و همچنین استفاده صحیح از لوازم و تجهیزات بهداشتی و حفاظتی در محیط کار و متناسب بودن لوازم با نوع کار
-پیگیری لازم در انجام معاینات قبل از استخدام و ادواری به منظور پیشگیری از ابتلاء شاغلین به بیماریهای ناشی از کار و ارائه نتایج حاصله به مراکز بهداشت مربوطه
-تهیه پیش نویس دستور العمل جهت انجام معاینات کارگری ( قبل از استخدام و دوره ای (برای شغلهای موجود و تهیه جدول آزمایشات روتین و اختصاصی شغلهای موجود با همکاری پزشک متخصص طب کار و یا پزشک عمومی واجد شرایط
-اعلام موارد مشکوک بیماریهای حرفه ای به مدیر بیمارستان و همکاری در تعیین شغل مناسب برای شاغلینی که به تشخیص شورای پزشکی به بیماریهای حرفه ای مبتلا شده و یا در معرض ابتلا آنها قرار دارند
-ثبت آمار حوادث و بیماریهای ناشی از کار شاغلین و تجزیه و تحلیل موارد و ارایه درکمیته ایمنی و بهداشت کار
-نظارت بر تهیه و استفاده صحیح از وسایل حفاظت فردی متناسب و همچنین نصب پوسترهای آموزشی بهداشتی و حفاظتی در محیط کار .
-کلیه اقدامات در زمینه سالمسازی محیط کار ( تهویه مناسب - مبارزه با حشرات و جوندگان موذی ، تامین آب بهداشتی سالم ، نظارت بر جمع آوری صحیح و دفع بهداشتی زباله و فاضلاب)
-بررسی خلاصه نتایج معاینات سالیانه و مشخص نمودن رابطه معنی دار بین نتایج معاینات و عوامل موجود محیط کار به تفکیک شغل و بیماریهای ایجاد شده
-آموزش شاغلین در نحوه کاربرد وسائل آتش نشانی و اطفای حریق
-بازدید مستمر از سیستمهای حفاظتی موجود در بیمارستان از قبیل سیستم اطفاء حریق ، دربهای خروج اضطراری ، پلکان ، نرده ها و غیره
-آشنائی با الزامات و مقررات استاندارد مرتبط با بهداشت حرفه ای و محیط زیست ازجملهOHSAS ،ASSESMENT RISK، HSE و ..
-تهیه لیست ایمنی مواد شیمیائی اعم از مواد اولیه – بینابینی و تولیدی (MSDS)
-تهیه خط مشی ایمنی و بهداشت حرفه ای در بیمارستان بصورت مدون
سایر پرسنل:
1- مهندس طوبی گنجعلی وند کارشناس بهداشت محیط (واحد بهداشت محیط)
2- مهندس زهرا خادم الرسول کارشناس بهداشت محیط ( واحد بهداشت محیط)
3- مهندس سپیده پیری کارشناس بهداشت محیط (واحد بهداشت محیط)
4- مهندس نوشین بیرانوند کارشناس بهداشت محیط (واحد رختشویخانه)
5- مهندس پریسا پورعرفان کارشناس بهداشت حرفه ای (واحد بهداشت حرفه ای- واحد معاینات شغلی )
6- مهندس پریا صباغیان کارشناس بهداشت حرفه ای (واحد بهداشت حرفه ای- واحد معاینات شغلی )
موقعیت مکانی:
ساختمان اصلی بیمارستان طبقه زیرزمین